Co je to vlastně DPF a k čemu slouží?

Problémy s filtrem pevných částic? Neutrácejte zbytečně!

Filtr pevných částic nebo také jinak označován jako filtr DPF - Diesel particulate filter či také jako FAP - Filtre à particules je montován již z výroby do všech moderních dieselových automobilů. Pokud patříte mezi vlastníky dieselových automobilů, asi budete znát problematiku filtrů pevných částic dobře, ale pokud jste si diesel koupili nedávno, určitě se budete chtít dozvědět více.

DPF je zkratkou nejčastěji užívanou v Německu, v České republice a anglicky mluvicích zemích, v západních státech jako je Francie a Portugalsko tento filtr značí zkratkou FAP. Ať již je filtr označený jakkoliv, vždy se jedná o zařízení umístěné ve výfukovém systému, jehož funkcí je zachytit pevné nečistoty a saze ve spalinách dieselových automobilů. Filtr pevných částic je ve vozech používán od roku 2000 u nové generace motorů HDi značky Peugeot a Citroën. Jeho prosazení do sériové výroby lze považovat za stejně významný krok jako bylo zavedení katalyzátorů. Díky filtru pevných částic se tak snižují karcinogenní škodliviny vypouštěné do ovzduší. Oproti dieselům bez DPF vypouštějí až stonásobně měně nečistot a nežádoucích škodlivin. DPF tak šetří nejen životní prostředí, ale i naše zdraví! Díky filtru pevných částic tak nová dieselová vozidla dostávají nejvyšší emisní známku, se kterou se bez problémů dostanou i do nízkoemisních zón bez dalších poplatků v celé Evropě. Tyto nízkoemisní zóny se budou v následujícím období zavádět také u nás v České republice. Automobil s DPF filtrem má také samozřejmě vyšší prodejní hodnotu. Filtr pevných částic tvoří keramické těleso s voštinovou strukturou vytvořenou z karbidu křemvoíku, které je umístěno v kovovém plášti. Ve filtru jsou obsaženy také drahé kovy a z tohoto důvodu je druhovýroba velmi finančně náročná a její vývoj a technologie jsou teprve v počátcích. Filtr pevných částic tvoří keramické těleso s voštinovou strukturou vytvořenou z karbidu křemíku, které je umístěno v kovovém plášti. Tělesem filtru procházejí výfukové plyny pórovitou keramickou stěnou, ve které jsou pevné částice zachycovány. Pevné částice jsou tvořeny množstvím nejrůznějších látek. Základ tvoří částice uhlíku o velikosti přibližně 0,05 mikrometru, na niž jsou nabaleny různé uhlovodíky, voda a sulfidy pocházející ze zbytků paliva a oleje. Pevné částice jsou karcinogenní, proto jsou nebezpečné. Udává se, že správně fungující filtr pevných částic vypustí do ovzduší po ujetí 80.000 km méně než 100 g sazí. Pokud jim není vybaven, jsou to zhruba 3 kilogramy!

A teď si asi říkáte, kde je problém, když je filtr pevných částic tak skvělým zařízením? Problém je, že se cca po 100 000 ujetých kilometrech zanese a Vy musíte řešit co s tím. Na výběr máte možnost koupi nového filtru, která je dost finančně náročná, demontáž starého filtru, která je nezákonná nebo řádově o dost levnější variantu renovace starého filtru DPF s pomocí Čističe DPF, která Vás vyjde na „pár korun". Pravdou je, že se filtry pevných částic ucpávají i přes to, že se každých cca 500 km automaticky čistí, nicméně proces aktivní regenerace nikdy není stoprocentní a část sazí zůstává ve filtru usazena napořád. Při procesu regenerace se ve výfukovém potrubí a ve filtru samotném zvýší provozní teplota a tím se saze vypálí. Vlastní proces spalování pevných částic se děje při teplotách 600 - 650 °C. Takových teplot však dosahují spaliny u vznětových motorů jen při maximálním zatížení. Auto s ucpaným filtrem netáhne, vynechává a ztrácí svůj výkon. Po čase se přepíná do nouzového režimu, až nakonec přestává sloužit úplně. V běžném autoservisu se dozvíte, že ucpaný filtr je nutno demontovat a vyměnit za nový. Nový DPF může klidně stát až 150.000,- Kč, přičemž průměrná cena se pohybuje v rozmezí 30.000 až 50.000,- Kč. Zde se proto mnoho majitelů automobilů rozhodne pro odstranění filtru pevných částic natrvalo a neuvědomují si tak, že sice dosáhli značné finanční úspory, ale jejich auto s odstraněným DPF je oficiálně technicky nezpůsobilé k provozu! A přitom se dá problém ucpaného a zaneseného filtru řešit zcela jednoduše pomocí zcela legální renovace DPF. Vysoce účinná výplachová kapalina sloužící k čistění filtru pevných částic (DPF/FAP) u všech dieselových motorů účinkuje i tam, kde jiné metody již selhávají. Filtr po vyčištění touto metodou slouží při zpětné montáži na vozidlo jako nový. Následně lze používat Čistič DPF jako prevenci před dalším zanesením. Kombinace těchto dvou produktů je tak uznávaná po celém světě a již v 88 zemích sklízí úspěchy a má spousty spokojených zákazníků.

Reference

Reference Výplach DPF- Vlad Graur - Renault Espace

Před výplachem DPF hodnota saze ve filtru 89g. Po výplachu 2g (podle diagnostického přístroje Clip Renault).

Čti celou referenci »

Reference na Čistič DPF - Zdeněk Rykl - BMW X3

Vámi dodaný přípravek je bomba a všem, kdo začínají pociťovat postupnou ztrátu výkonu vřele doporučuji!

Čti celou referenci »