Většina vozidel od roku 2000, které jsou vybaveny filtrem pevných částic, má na přístrojové desce kontrolku pro filtr DPF/FAP. U některých starších modelů tuto kontrolku nahrazuje kontrolka poruchy motoru, popřípadě kontrolka žhavení. Avšak kontrolka žhavení může u některých automobilů také blikáním signalizovat prázdnou nádržku na aditiva EOLYS. Zde je potřeba si důkladně zjistit významy signalizace.
V případě že se Vám kontrolka filtru DPF rozsvítí, znamená to, že nastala jistá závada. Nejpravděpodobnější je zanesení filtru sazemi. Elektronika vozu přepne automobil automaticky do nouzového režimu, který zajistí nepoškození vozu. Řídící jednotka sníží výkon, který je potřebný pouze pro dojetí do servisu. V servisu je vždy nutné provést diagnostiku, která potvrdí buď zanesení filtru, nebo diagnostikuje jinou závadu. S vozidlem, u kterého řídící jednotka motoru vyhodnotila závadu na filtru pevných částic nebo je vadný rozdílový snímač tlaku tzv. diferenční čidlo, se nedoporučuje jezdit. Diferenční čidlo kontroluje zaplnění filtru pevných částic DPF/FAP. Tyto čidla jsou ve vozidle umístěna dvě a snímají tlak ve výfukové soustavě před a za filtrem pevných částic. Na základě naměřených hodnot pak řídící jednotka vyhodnocuje procentuelní zaplnění částicového filtru. Filtr, který je pod prahem účinnosti, je nutné vyčistit a provést jeho renovaci. Pokud není filtr mechanicky poškozený, nemusí se provádět výměna filtru DPF, stačí filtr pouze vyčistit Výplachem DPF a následně používat Čistič DPF jako prevenci proti dalšímu zanesení.